segments-vihrea-845

Miksi segmentoida asiakastietokantaa?

Markkinnoinnin yksi isoimpia haasteita on ymmärtää ketä asiakastietokannassa on ja miten he eroaa toisistaan. Tämän ymmärtämisen jälkeen on helpompaa (ja halvempaa) alkaa rakentaa markkinointia. Helpointa on lähteä liikkeelle yksinkertaisista asioista ja tarkentaa segmenttejä sitä mukaa kun oppii lisää.

Esimerkiksi erotellaan asiakkaat, liidit ja ex-asiakkaat toisistaan. Seuraavaksi asiakkaat voidaan segmentoida heidän asiakkuustyypin mukaan, kuntokeskuksella tämä tarkoittaa esim. Jäseniä ja Kertakorttilaisia. Jäsenet voitaisiin vielä erotella sukupuolen ja tyyppien mukaan, esim. osa käyttää kuntokeskuksella vain ryhmäliikuntapalveluita ja osa pelkästään kuntosalia. Nyt markkinointi on jo paljon tarkempaa ja vastaanottaja saa sitä sisältöä mikä häntä kiinnostaa.  Tämä taas johtaa vääjäämättä siihen että konversioprosentti kampanjoissa nousee ja kauppa käy enemmän!

Tässä kaksi tärkeintä syytä miksi segmentointi on yksi kulmakivistä markkinointiviestinnässä:

  1. Asiakkaan tarpeet otetaan paremmin huomioon. Asiakkaat on erilaisia ja heidän tarpeet vaihtelee. Luomalla eri kampanjoita tai tarjouksia eri segmenteille on järkevää koska asiakas saa paremman ratkaisun eikä ärsyynny viestinnästä.
  2. Asiakkaiden elinkaari muuttuu. He vanhenevat, muodostavat perheitä, eroavat, vaihtavat työpaikkoja… Tämä taas muuttaa heidän ostokäyttäytymistään, isossa maailmassa puhutaan ”buyer persona” termistä. Tämä on erityisen tärkeää mutta myös hieman enemmän työtä vaativa kohta, koska tietokanta pitää olla ajantasalla niin sitä pitää ylläpitää. Pienet merkinnät asiakkaan taakse myyjiltä, valmentajilta ja muulta henkilökunnalta on ratkaisevassa asemassa!

Timelinen Segmentointi

Timelinen segmentointityökaluilla voit rakentaa tarkkoja segmenttejä asiakkaista, ex-asiakkaista ja liideistä. Käytössäsi on kaikki asiakkaan tiedot mitkä Timelineen saadaan rajapintojen kautta ja tietysti kaikki muu data mitä itse Timelineen syötetään.

Liideistä pystyy muodostamaan pienelläkin työllä jo toimivat segmentit esim: Liidit jotka ei ole kokeillut keskusta, Liidit jotka on kokeillut keskusta, Liidit jotka kokeilee par’aikaa keskusta…. Tämän voi tehdä kunhan liidin takana olevaa ”Status” kenttää päivitetään. Mitä enemmän tietoa lisätään, sen tarkempaa kohderyhmää voidaan rakentaa! Ja muistattehan että näille luoduille segmenteille voi rakentaa automaattista viestintää Timeline-moduulilla :).

Esimerkki liidisegmentoinnista

Esimerkki liidisegmentoinnista

Kannattaa kokeilla rohkeasti luoda erilaisia segmenttejä, niitä voi poistella ja muutella vapaasti. Jos segmentointi tuntuu hankalalta niin pyydä meiltä apuja, autamme parhaamme mukaan :).